سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ |۶ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 10, 2024
مبلغی

حوزه/نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: ثبت جهانی فلک‌الافلاک موجب افزایش آگاهی جهانی از فرهنگ غنی لرستان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از خرم آباد،حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری امروز در جمع خبرنگاران درخصوص ثبت دره خرم آباد گفت: دره خرم‌آباد یکی از مناطق ارزشمند و تاریخی ایران است که از روستای قلا بردی تا مله شونان امتداد دارد.

وی بیان داشت:این منطقه شامل مجموعه‌ای از غارهای باستانی همچون کَلدر، قمری، گیلوران، یافته، کنجی و گَر ارجنه است و علاوه بر این، مجموعه تاریخی فلک‌الافلاک، شامل قلعه، باغ گلستان، چشمه گلستان و چندین پل تاریخی از جمله پل گپ، پل حاجی علی‌اصغر و پل شکسته شاپوری در این منطقه قرار دارد، اهمیت این آثار به حدی است که پرونده اولیه ثبت جهانی این منطقه در تاریخ ۱۲ بهمن۱۴۰۲ به یونسکو ارسال شده است.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای نخستین بار در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ پرونده اولیه ثبت موقت را به یونسکو ارسال و مورد ارزیابی و تائید کارشناسان یونسکو قرار گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی یادآور شد: این مستندات نشان‌دهنده اهمیت تاریخی و فرهنگی دره خرم‌آباد و آثار موجود در آن است. اکنون این پرونده در مرحله بررسی توسط کارشناسان یونسکو قرار دارد.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در مسیر ثبت جهانی دره خرم‌آباد را حفاظت از این آثار تاریخی در برابر تخریب‌های محیطی و انسانی دانست و افزود: تأمین بودجه کافی و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای حفاظت و توسعه پایدار این آثار از دیگر چالش‌هاست.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: برای مقابله با این چالش‌ها، برنامه‌هایی برای ساماندهی مجموعه فلک‌الافلاک، به‌ویژه از پل گپ تا پل حاجی، در دستور کار قرار گرفته است.

وی همکاری تمامی ارگان‌های اجرایی و دولتی در این زمینه را ضروری دانست و گفت: همچنین جلب حمایت‌های بین‌المللی برای توجه بیشتر به اهمیت تاریخی این منطقه و تسریع در ثبت جهانی آن اهمیت ویژه‌ای دارد.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه از جنبه فرهنگی، ثبت جهانی فلک‌الافلاک موجب افزایش آگاهی جهانی از تاریخ و فرهنگ غنی لرستان می‌شود خاطر نشان کرد:این موضوع به حفظ و احیای میراث فرهنگی استان کمک کرده و انگیزه‌ای برای توسعه برنامه‌های فرهنگی و آموزشی مرتبط با تاریخ و تمدن منطقه فراهم می‌آورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha